تحقیق فلسفه تعلیم و تربیت در جهان امروز
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 22
فلسفه تعلیم و تربیت در جهان امروز
چکیده
فلسفة تعلیم و تربیت درجایگاه یکی از فلسفههای مضاف، از دو زاویه قابل بررسی و مطالعه است: 1. دیدگاههای فیلسوفان دربارة تعلیم و تربیت؛ 2. رشتة دانشگاهی. فلسفة تعلیم و تربیت از نگاه اول، تاریخی به قدمت اندیشهورزی و نظریه پردازی فیلسوفان شرق و غرب عالم در باب تربیت دارد؛ اما از نگاه دوم حدود یک قرن از عمرش سپری میشود. از فلسفة تعلیم و تربیت، بسته به نوع دید و مبانی فلسفی متناسب با آن، مفاهیم و تعاریف گوناگونی ارائه شده است: استنتاج آرای تربیتی از مبانی فلسفی، کاربرد فلسفه در تعلیم و تربیت، نظریة عمومی تعلیم و تربیت، تحلیل و پردازش مفاهیم و گزارههای تربیتی و مانند آن. نگارندة این مقاله، فلسفة تعلیم و تربیت را تبیین و اثبات مبادی تصوری و تصدیقی تعلیم و تربیت تلقی میکند و در سه سطح پیش استنتاجی یا باز یافت، استنتاجی یا کشف، و فرا استنتاجی یا خلق به بررسی فلسفة تعلیم و تربیت میپردازد. طراحی و اجرای تدابیر و راهکارهایی در سه سطح بازیافت، کشف و خلق، از شرایط اساسی پیریزی فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی است.
رشتة فلسفة تعلیم و تربیت، تحولات و تطوراتی را پشت سر نهاده که در دو مرحله قابل تشخیص و بررسی است؛ مرحله رویکرد ایسمها و مرحله رویکرد تحلیلی. فلسفة تعلیم و تربیت در حال حاضر در مرحلة پساتحلیلی و مشتمل بر رویکردها و دیدگاههای متنوعی در جهان غرب است. واژگان کلیدی: فلسفة تعلیم و تربیت، مفهوم فلسفة تعلیم وتربیت، تحولات فلسفة تعلیم و تربیت. مقدمه فلسفة تعلیم و تربیت (philosophy of education) به منزلة یکی از حوزههای معرفت بشری، از دو دیدگاه قابل مطالعه و بررسی است: 1. دیدگاههای فیلسوفان دربارة تعلیم وتربیت؛ 2. رشته دانشگاهی. فلسفة تعلیم و تربیت از دیدگاه اول، یک حوزة معرفتی دیرپا و کلاسیک است که تاریخی به قدمت تاریخ تأملات فیلسوفان در باب تعلیم و تربیت دارد. میان فیلسوفان غربی، افلاطون، نخستین فیلسوفی است که در کتاب معروف خویش، جمهوری (Republic) به این گونه تأملات پرداخته، دیدگاه تربیتی به نسبت جامعی را عرضه داشته است. پس از افلاطون میتوان از فیلسوفان دیگری همچون ارسطو، ابنسینا، خواجه نصیر طوسی، آگوستین، آکوئیناس، بیکن، دکارت، لاک، روسو و کانت نام برد که در این حوزه کار کردهاند. در باره فلسفة تعلیم و تربیت، به معنای تأملات و تفکرات فیلسوفان دربارة تعلیم و تربیت، سه نکته مهم قابل ذکر است: اولاً همة فیلسوفان، به معنای دقیق کلمه، تأملات تربیتی نداشتهاند. به بیان روشنتر، برخی از آنان، آرا و اندیشههای تربیتی خود را آشکارا بیان کرده و برخی چنین نکردهاند. افلاطون، کانت و ابن سینا از فیلسوفانی هستند که در گروه اول جای میگیرند، و بکین و دکارت و صدرالدین شیرازی از فیلسوفانی که در گروه دوم قرار دارند. ثانیاً فلسفة تعلیم و تربیت، در گروه دوم، به صورت استنتاج مدلولهای تربیتی از اندیشههای فلسفی در میآید. این صورت دوم از دیدگاه اول فلسفة تعلیم و تربیت را برخی از فیلسوفان تربیتی، با عناوینی چون "فلسفه و تعلیم و تربیت" (Smith , 1965 , P. 52)، "رویکرد مواضع فلسفی" (Chambliss , 1996 , P. 471) یا "رویکرد دلالتها" (Ibid) معرفی کردهاند. فیلیپ اسمیت در فصل سوم از کتاب فلسفة آموزش و پرورش مینویسد: این نظریه که فلسفه و تعلیم و تربیت با یکدیگر ارتباط عمیقی دارند، بهیقین نظریة جدیدی نیست. ... از آنجا که فلسفه، بهطور سنتی، چیستی واقعیت، معرفت و ارزش را بررسی کرده است، روابط آشکاری با تعلیم و تربیت دارد ... (Smith , Idib , P. 53). آنگاه به مسأله "استنتاج" (derivation) اشاره میکند: هنگامی که روابط بین فلسفه و تعلیم و تربیت مورد تأکید قرار میگیرد، برخی تصور میکنند که یک فلسفة تربیتی معین از یک فلسفة معین استنتاج میشود (Ibid). کامبلیس هم در این زمینه چنین اظهار نظر میکند: از دهة 1930 و در ادامه تا سالهای 1940 و 1950، یک راه برای مرتبط ساختن فلسفه و تعلیم و تربیت این اندیشه بود که فلسفه، یک مبنا یا مطالعة اساسی است که فلسفة تعلیم و تربیت از آن استنتاج میشود ((Chambliss ,Ibid ,P. 471 ثالثاً فیلسوفانی که در گروه اول قرار دارند نیز به دو دسته تقسیم میشوند: دستة اول، فیلسوفانی هستند که تأملات تربیتی فلسفی داشتهاند، و دستة دوم، فیلسوفانی که تأملات تربیتی غیرفلسفی داشتهاند. افلاطون، آکوئیناس و کانت در دستة اول، ولاک، هگل و راسل دردستة دوم قرار دارند. رابین بارو (Barrow , 1994) در این زمینه سخن جالبی دارد: [برخی] فیلسوفان نیز به شیوهای غیرفلسفی دربارة تعلیم و تربیت چیزهایی نوشتهاند. "لاک، هگل و راسل از جمله فیلسوفان معروفی هستند که اینگونه عمل کردهاند. کتاب لاک به نام اندیشههایی در باب تعلیم و تربیت" (1963) صرفاً به مقداری اندک به آثار فلسفیاش مبتنی است. استنتاجهای وی دربارة اولویتهای تربیتی یک اشرافزادة زمیندار نمیتواند نتیجة منطقی نظریات معرفتشناختی و وجودشناختیاش باشد (P. 4451). فلسفة تعلیم و تربیت از دیدگاه دوم، یعنی رشتة دانشگاهی، حوزة معرفتی نوپایی است که حدود یک قرن از عمر آن سپری میشود. بسیاری از متخصصان و کارشناسان، سرآغاز ظهور و پیدایی این رشته را قرن بیستم و بهطور مشخص، سال 1935، یعنی سال تأسیس انجمن جان دیویی (JDA) در امریکا میدانند. کامینسکی (1988) در این باره مینویسد: فلسفة تعلیم و تربیت، کاری مربوط به قرن بیستم است. انضمام فلسفه به پرسشهای ناشی از عمل آموزش و پرورش مدرسهای، موضوع جدیدی است. تاریخچة این رشته، فقط به اندازة سازمانهای معاصرش قدمت دارد؛ حتی اگر برای این رشته، مقدور باشد که سودمندانه به آثار افلاطون و ارسطو استناد ورزد. مطالعة منظم فلسفة تعلیم و تربیت در ایلات متحده از سال 1935 آغاز شد (P.14). به هر روی، قرن بیستم، چه به لحاظ تأسیس و راهاندازی رشتة فلسفة تعلیم و تربیت در سطوح کارشناسی ارشد و دکترا و در نتیجه، پرورش نیروهای متخصص در این قلمرو مستقل معرفتی، و چه به لحاظ انجام تحقیقات و مطالعات منظم و سازمان یافته در ارتباط با موضوعات و مسائل خاص این رشته، و چه به لحاظ تشکیل انجمنهای حرفهای فلسفة تعلیم و تریبت، از قبیل انجمن فلسفة تعلیم و تربیت امریکا (1941)، انجمن فلسفة تعلیم و تربیت بریتانیای کبیر (1965)، انجمن فلسفة تعلیم و تربیت استرالازیا (1970) و مانند
سایر محصولات :
تحقیق فلسفه تعلیم و تربیت در جهان امروز
تحقیق فلسفه تعلیم...
تحقیق فلسفه اخلاقتحقیق فلسفه اخلاق...
تحقیق فلسفه آفرینش انسان از دیدگاه قرآنتحقیق فلسفه آفرینش انسان از دیدگاه...
تحقیق فلز کاریتحقیق فلز کاری...
تحقیق فلرات و خواص آنهاتحقیق فلرات و خواص آنها...
تحقیق فلاپی دیسکتحقیق فلاپی دیسک...
تحقیق فقر 15 صتحقیق فقر 15 ص...
تحقیق فعالیت ها و اهداف انجمن اولیاء و مربیان در مدارستحقیق فعالیت ها و اهداف...
تحقیق فطرى بودن پوششتحقیق فطرى بودن پوشش...
تحقیق فرار مغزها از جهان سومتحقیق فرار مغزها از ...
تحقیق فرآیند های فیزیولوژی تولید مثل در دام هاتحقیق فرآیند های فیزیولوژی تولید مثل در...
تحقیق فرآیند زلال سازی وحوضهای زلال سازتحقیق فرآیند زلال سازی وحوضهای زلال...
تحقیق دیدگاه اسلام در مورد فقر کودکانتحقیق دیدگاه اسلام در مورد فقر...
تحقیق فلسفه آفرینشتحقیق فلسفه آفرینش...
تحقیق فراماسونری قدرت پوشالیتحقیق فراماسونری قدرت پوشالی...
تحقیق پرورش خلاقیت تحصیلی در دانش آموزان 7 صتحقیق پرورش خلاقیت تحصیلی در دانش آموزان...
تحقیق پروتون واتمتحقیق پروتون واتم...
تحقیق پروبیوتیک به عنوان یک افزودنی غذائی برای حیوانات مزرعهتحقیق پروبیوتیک به عنوان یک افزودنی غذائی...
تحقیق قوانین فوتسالتحقیق قوانین فوتسال...
تحقیق فوتودیودهای آوالانژتحقیق فوتودیودهای آوالانژ...
تحقیق فوتبال و تاریخچه آنتحقیق فوتبال و تاریخچه...
تحقیق فوائد ورزشتحقیق فوائد ورزش...
تحقیق فوائد ورزش چیستتحقیق فوائد ورزش چیست...
تحقیق فناوری ترمزتحقیق فناوری ترمز...
تحقیق فن آوری ترموالکتریکتحقیق فن آوری...
تحقیق فن آوری اطلاعات و روابط صنعتیتحقیق فن آوری اطلاعات و روابط...
تحقیق فلفل سیاهتحقیق فلفل سیاه...
تحقیق فلسفه و نظام سیاسى اسلامتحقیق فلسفه و نظام سیاسى...
تحقیق فلسفه مدیریتیتحقیق فلسفه مدیریتی...
تحقیق فلزات سنگین در کشاورزی و محیط زیستتحقیق فلزات سنگین در کشاورزی و محیط...
تحقیق فلزات بازیافتیتحقیق فلزات بازیافتی...
تحقیق فلز قلعتحقیق فلز قلع...
تحقیق فلز بیسموتتحقیق فلز بیسموت...
تحقیق فقه زنان و مسئله برابریتحقیق فقه زنان و مسئله برابری...
تحقیق فعالیت های نیکوکارانه 5 صتحقیق فعالیت های نیکوکارانه...
تحقیق فعالیت های کشاورزیتحقیق فعالیت های کشاورزی...
تحقیق فرزندان پیامبرتحقیق فرزندان پیامبر...
تحقیق فردوسی و سلطان محمودتحقیق فردوسی و سلطان محمود...
تحقیق فردریک ویلهم فروبلتحقیق فردریک ویلهم فروبل...
تحقیق فرخی سیستانیتحقیق فرخی سیستانی...
تحقیق فرانک لویدرایتتحقیق فرانک لویدرایت...
تحقیق فرازی در حماسه حسینیتحقیق فرازی در حماسه حسینی...
تحقیق فرار از مدرسه و راه درمان آنتحقیق فرار از مدرسه و...
تحقیق تورمتحقیق تورم...
تحقیق بهداشت روانی دوران بلوغتحقیق بهداشت روانی دوران بلوغ...
تحقیق بتن سبکتحقیق بتن سبک...
تحقیق فلدسپاتتحقیق فلدسپات...
تحقیق فرار مغز ها و عوامل مؤثر در آنتحقیق فرار مغز ها و عوامل...
تحقیق فلسفه اخلاق غربی و اخلاق اسلامیتحقیق فلسفه اخلاق غربی و اخلاق اسلامی...
تحقیق فلسفه خداتحقیق فلسفه خدا...
تحقیق درمورد خوردگی فلزات و اثر آن بر روی صنایع مختلفتحقیق درمورد خواص سوپرآلیاژها و مقاومت آنها در برابر خوردگی
تحقیق درمورد جغرافیا و صنعت توریسم کشور لهستان
تحقیق درمورد(( سیل و خسارات ناشی از آن ))
تحقیق درمورد گزارشات انجام آزمایشات میکروبیولوژی محیطی
تحقیق درمورد بررسی عوامل موثر به حفرات گازی و انقباضی
دانلود مقاله رابطه دین و اخلاق
مقاله کمبود فقرآهن
تحقیق درباره؛ ارزشیابی
تحقیق انگلیسی درباره IQ Test
تحقیق ویتامین D
تحقیق مدار تون کنترل با عملکرد فوق العاده
کلمات کلیدی :فیلسوفان دربارة علیم انجمن فلسفة علیم دوم قرار دارند رشة فلسفة علیم دانشگاهی فلسفة علیم های فیلسوفان دربارة حقیق فلسفه علیم فلسفة علیم این رشه های ربیی دربارة علیم میzwnj شود فیلسوفان دربارة فلسفة میzwnj فلسفه فیلسوفان اسناج افلاطون فیلسوفانی دیدگاه
- ۹۶/۰۷/۲۹